resmål1.png

Vad är Trip me up?

Trip me up är en online resebyrå som skräddarsyr weekendresor utifrån vad du vill se, göra och uppleva på din semester.

Resmålet? Det är en överraskning fram till avresedagen!

Vi vill inspirera dig till att uppleva någonting nytt och spännande och kliva ut ur din comfort zone. Ett nytt sätt att resa. Därför är våra resmål en härlig mix av etablerade destinationer och storstäder, och mindre resmål och orter – alla med sin unika charm. Vi vill väcka nyfikenheten till liv, och av den anledningen håller vi resmålet hemligt fram till din avresedag. Du drömmer och reser. Vi planerar och bokar. 

Vilket resmål kommer jag få resa till?

Det kan vi förstås inte svara på, för då skulle det ju inte vara en hemlighet ;) Trip me up bokar en stor variation med resmål, inte bara de som ligger på tio-i-topp listorna och vi ger gärna plats för mindre orter med liknande utbud - och ofta desto mer charm. Ditt resmål nås ibland via direktflyg, och ibland är det en mellanlandning innan du kommer fram till ditt resmål. Det kan också vara så att du flyger in till ett resmål för att ta dig vidare med annat transportmedel till din hemliga destination :) Vi är måna om din tid och därför siktar vi på att boka resmål med max 90 minuters transfertid från flygplatsen.

Får jag ange några förslag till resmål jag vill besöka?

Vi älskar att du vet var du vill resa någonstans, men halva nöjet är bortblåst om du redan vet att du kommer att hamna på ett av fem resmål på din önskelista. Vi vill hålla nyfikenheten vid liv och uppmanar till att släppa alla förutfattade meningar om resmål och kulturer. Vet du med dig att du vill till London och se Big Ben, eller ha en picknick vid Eiffeltornet? Då är det till London eller Paris du ska resa, och det är bättre att du bokar den resan först, så att du inte blir besviken om du inte hamnar just där. Det finns en tid och plats för allt :) Europa är fullt av fantastiska resmål och vi ser fram emot att utmana dig genom att skicka dig till ett resmål som passar dig utmärkt! Du kan vara lugn, du vet vilka länder som finns i Europa – så helt clueless är du inte ;)

Kan ni försäkra mig om att jag får resa till ett resmål med bra väder?

”Jag vill verkligen resa till solen…” Ja, visst är det skönt med sol. Vi önskar att vi kunde prata med vädergudarna och lägga till en beställning på solsken på alla våra resor – men tyvärr hör väderlek till några av de få saker vi inte kan styra över när det gäller din resa. Vi hoppas att väderleken är bra och att du kan se bortom eventuellt regn om så skulle vara fallet just den helg du är ute och reser. Det finns så mycket att uppleva på ett resmål, även om solen lyser med sin frånvaro.

Jag älskar att planera resor, varför ska jag resa till ett hemligt resmål?

En resa till en hemlig destination är faktiskt någonting som du inte kan planera själv - även om du skulle vilja. Bokar du en resa med oss är det enda du behöver göra är att uppleva resmålet på plats och ha en underbar weekend! Att resa till hemlig ort är så mycket mer än ”bara” en resa; det tillför dig sinnesro, spänning och adrenalin som du inte kan uppleva på annat sätt. Resan blir garanterat en unik upplevelse med minnen för livet. Back to basics för upptäcktsfärder helt enkelt.

Vi är övertygad om att alla mår bra av lite surprise i livet!

Vad för typ av resmål bokar ni?

Vi tänker att namnet på resmålet i sig är inte alltid det viktigaste, utan vad man upplever på resan och vilka minnen och känslor man bär med sig hem. Vi filtrerar det bästa ur myllret av reseinspiration och ser till flera parametrar när vi dyker in i research mode för att säkerställa att du får ett resmål som passar dig. Trip me up har ett fantastiskt nätverk av locals utspridda i Europa som är en stor tillgång för oss i reseplaneringen – och för dig när du ska ut och upptäcka ditt resmål. Oavsett om det är en storstad, mindre stad, eller en by långt ute på landsbygden.

Tänk om jag inte gillar resmålet ni valt åt mig?

Vi får hålla tummarna att det inte är fallet! Vi gör gedigen research och jämför noggrant olika alternativ innan vi beslutar oss för vilket resmål som vi ska skicka dig till. Det är inte slumpen som avgör. Så oavsett var du reser någonstans så finns det anledningar till att du hamnar just där. Vi försäkrar dig om varje komponent av resan är bästa tänkbara givet de datum, budget, intressen, samt övrig information vi tagit del av i bokningsprocessen. Ta chansen att uppleva ett resmål helt utan research och förutfattade meningar – vem vet, du kanske blir förälskad i en destination du inte ens visste fanns?



bok1.png

Vad innebär det att vara huvudresenär?

I varje bokning är en person i resesällskapet huvudresenär. Huvudresenären måste vara minst 18 år och är den som ansvarar för bokningen. Hotellbokningar görs i huvudresenärens namn och det är även huvudresenären vi kontaktar vid behov. Resedokument skickas till huvudresenären.

Vad för typ av boende bokar ni?

Trivsamt boende är viktigt, och vi rekommenderar att du väljer den budget som matchar den standard på boende som du önskar ha på din resa. Som riktmärke kan du tänka att på lägsta budgetnivåerna garanterar vi boende som minst är 3*, och generellt har alla hotell och B&Bs vi bokar ett genomsnittligt gästbetyg på minst 7/10. Vi är prismedvetna och ser till att hitta ett boende som är prisvärt. Allt för att du ska slappna av och veta att du kommer att bo bekvämt under din resa. Vi samarbetar med ett stort urval av handplockade hotell och B&Bs runt om i Europa.

Kan hela familjen följa med på resan?

Självklart! Ta med både lilla bebisen och farmor och farfar! Barn älskar överraskningar och har ett öppet sinne och ett stort hjärta, så det här äventyret passar verkligen hela familjen. Tänk också på att bebisar upp till 2 år reser utan extra kostnad :) Om du reser med farmor som har problem att gå längre sträckor och behöver assistans på flygplatsen – meddela oss under ”övrigt” så ser vi till att boka ett passande resmål, samt assistans på flygplatsen. Skriv även här ålder och namn om du reser med ett spädbarn. De behöver dock inte räknas in i ”antal resenärer”, men vi måste ändå veta om du tar med dig ett spädbarn på resan. Tänk också på att alla - även spädbarn, behöver ha eget pass.

För er som reser med barn ser vi gärna att ni specificerar under ”övrigt” om ni vill bo i ett familjerum, eller om det går bra med exempelvis två separata rum för 2 föräldrar och 2 barn.

Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor gällande bokning eller att resa med familjen.

Jag är gravid, får jag flyga?

Först och främst; grattis till tillskottet! 😊 En del flygbolag tillåter inte att gravida flyger efter en viss graviditetsvecka, men denna gräns varierar dock från flygbolag till flygbolag. SAS och Norwegian tillåter exempelvis gravida kvinnor flyga fram till fyra veckor innan beräknat födelsedatum. Hör med din barnmorska om du är osäker eller har frågor gällande att resa under graviditeten.

Vi har några tips till dig som ska ut och resa när du är gravid:

  • Ha en reseförsäkring som gäller hela tiden du är på resa (vi samarbetar med Europeiska ERV).

  • Ta med viktiga telefonnummer.

  • Ta med din journal från barnmorskemottagningen, om du skulle behöva vård under resan.

Jag har en funktionsvariation. Kan jag boka resa med Trip me up?

Självklart, alla är välkomna att boka resa med oss. För att vi ska säkerställa att du får bästa tänkbara resmålet och en smidig resa vill vi gärna att du skriver under ”övrigt” om du behöver assistans på flygplatsen, samt om det är något annat som det är bra att vi känner till i reseplaneringen.

Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor gällande bokning av din resa.

Har ni någon åldersgräns för att boka resa?

Det är, som du vet, en del saker man tyvärr inte får göra innan man fyller 18…och tyvärr hör resebokning med Trip me up till den kategorin :( Man måste alltså ha fyllt 18 för att få boka resa med oss, om du inte tar med din målsman eller annan vuxen och reser tillsammans!

Vad är det för längd på resorna?

Det bästa med weekendresor är att de passar lika bra torsdag – söndag (3 nätter) som fredag – söndag (2 nätter). Därför kan du välja den reslängd som passar bäst för dig. Vi vet hur det är…ibland har man mer tid, och ibland har man mindre tid.

Kan vi resa från olika flygplatser och sammanstråla på resmålet?

Absolut, det går bra. Vi behöver dock veta det i samband med bokning, så om ni reser från olika flygplatser: maila oss för att boka.

Kan jag resa över högtider och långhelger?

Självklart! Men vi har några tips :)

  • Om du väljer att resa över en högtid eller röda dagar så rekommenderar vi starkt att du väljer en något högre budget än du skulle göra om resan var en ”vanlig” helg. Flyg och hotellpriser stiger rejält under högtider när fler vill ut och resa, och för att du ska få ett passande resmål med bra standard på boende så rekommenderar vi att du går upp något i budget så att vi kan upprätthålla samma standard och kvalitet såväl under högtider som vanliga helger.

  • Var ute i god tid! Det här är det allra viktigaste för att få så prisvärda alternativ som möjligt. Se till att boka din resa i god tid så finns fler alternativ att välja bland och bättre priser när vi ska boka din resa. Under högtider bokas hotellrum och bästa flygtiderna upp snabbt, så boka gärna i god tid och få mer för pengarna!

  • Tänk på att det generellt är många som reser under högtider och röda dagar. Det kan vara längre köer på flygplatsen, så även här – se till att vara ute i god tid!

Hur långt i förväg ska man boka sin resa?

För spontanresor: 3 veckor från dagens datum

För “Nyfiken” resor: 6 veckor från dagens datum

Får jag ta med min hund?

Vi älskar hundar och din är säkert urgullig, men tyvärr så får inte hunden följa med på den här resan pga. hotell och flyg bestämmelser.

Vilka uppgifter behöver ni av mig vid bokning?

Vi behöver ha en del grundläggande information för att kunna boka din resa. I tillägg till dina personliga intressen, bokningspreferenser och tidigare besökta resmål behöver vi följande information för att kunna boka din resa:

  • Fullständigt namn som det står i passet

  • Personnummer

  • Kön 

  • Adress

  • Telefonnummer

  • E-mail adress 

  • Passnummer

  • Land där passet är utfärdat

  • Passets giltighetstid

Vi ber dig att dubbelkolla alla detaljer så att allt stämmer överens med hur det står i passet. Ibland är det lätt hänt att det slarvas med mellannamn, tilltalsnamn och efternamn, och det kan bli problem på flygplatsen om dina biljetter inte stämmer överens med passuppgifterna. Så, gör dig själv en tjänst och dubbelkolla att allt stämmer överens. Ps. det skadar inte att kika på passets giltighetstid också och försäkra dig om att det inte går ut i morgon och så reser du om två månader… ;) För alla resor med Trip me up ska passet vara giltigt i minst 6 månader efter avresa.

Kan jag avboka min resa?

Let’s be honest… det skulle vara jättetråkigt om du inte kunde åka på din resa :( Men vi förstår att det kan inträffa saker som helt enkelt gör att man måste prioritera annat. Om du bokade din resa minst 8 veckor innan avresa så har du rätt att avboka resan inom 24 timmar efter bekräftad bokning utan kostnad. Om avbokning sker efter 24 timmar så måste tyvärr du själv stå för kostnaderna som tillkommer för avbokning av resan. Vi kommer göra allt vi kan för att dessa kostnader ska bli så låga som möjligt, men var beredd på att vi samarbetar direkt med flygbolag och hotell och de har i regel hårda avbokningsvillkor. Om du måste avboka din resa tar vi ut en liten administrativ avgift, och så tillkommer avbokningskostnader från våra samarbetspartners (exempelvis flygbolag, aktivitetsbolag, hotell, flygtransfer). Kolla igenom våra bokningsvillkor innan du bokar resan så du vet om vad som gäller vid avbokningar och ändringar. Vi rekommenderar starkt att du köper till en försäkring med Europeiska ERV så att du är skyddad om du blir sjuk eller av någon annan anledning inte kan resa. Det är också värt att kontrollera med din bank om du har utökad reseförsäkring vid kortbetalning för resa (en del banker inkluderar reseförsäkring när resan betalas med kort).

Kan jag göra ändringar i en bekräftad bokning?

Oh no… råkade du stava ditt namn fel igen? Typiskt – då är risken hyfsat stor att namnet på din biljett också är felstavad. Flygbolag gillar i regel inte ändringar och tar därför ut en avgift för de ändringar som görs efter att bokningen är bekräftad. Ta kontakt med oss så snart du upptäcker om något är fel i bokningen och så ska vi göra det vi kan för att hjälpa dig så vi kan rätta till det som är fel. Både flygbolag och hotell kan ta ut extra avgifter för ändringar, och Trip me up behöver också ta ut en liten administrativ avgift för de ändringar som vi gör på en bekräftad bokning. 

Återigen, det är tyvärr kostsamt att ändra en bokning – trippelkolla därför att allt stämmer innan du trycker på ”boka”.

betalningt.png

Vad ingår i resans pris? 

Förutom alla positiva inverkningar som överraskningar och resor bidrar med så ingår följande:

Trip me up “Nyfiken” resor: flyg t/r, boende, flygplatstransfer vid ankomst till resmålet, och sist men inte minst; personliga tips och rekommendationer speciellt framtagna till din resa. Dessutom ingår porto för utskick av ”hemliga kuvertet”, vår research avgift, kundservice, samtliga skatter och avgifter. 

Trip me up “spontanresor”: flyg t/r, boende. Dessutom ingår porto för utskick av ”hemliga kuvertet”, vår research avgift, kundservice, samtliga skatter och avgifter. 

Ingår bagage?

Bagage ingår som regel inte i resans pris, men du kan alltid lägga till som önskemål under “övrigt” så kan vi boka det åt dig. Då går det av flyg & hotellbudgeten, men det är absolut något vi kan lägga till extra för dig om du vill checka in en väska.

Kan jag köpa ett presentkort hos Trip me up? 

Det går alldeles utmärkt – vi lovar att den presenten kommer bli mycket uppskattad!

Maila oss för att köpa presentkort (minimum 1000 kr). Mottagaren av presentkortet kan boka resa med Trip me up inom 3 år från inköpsdatum. Presentkortet kan användas vid ett tillfälle, som hel eller delbetalning för en resa.

Vad är det för skillnad mellan de olika budget alternativen?

Det är många faktorer som avgör vad en resa kommer att kosta. Några av dessa är naturligtvis resedatum och reslängd, resmål och standard på boendet. Vi är alla olika, och Trip me up finns här för dig oavsett vilken budget du har. Generellt kan man säga att har du en lägre budget så kanske inte det räcker till ett 4 eller 5 * hotell, och kanske inte heller till det bästa läget om du reser över julafton. Men vi garanterar alltid en skräddarsydd resa med minst 3 * hotell och flyg som avgår torsdag eller fredag med hemresa på söndag (vilket är de mest eftertraktade flygdagarna). Har du en högre budget finns fler resmål att välja bland, och hotellen blir även de fler att välja på. Flygplatstransfers uppdateras till lyxigare variant och själva mervärdet på resan ökar i takt med din budget. Vi gör allt för att maximera din budget, oavsett vilken storlek den är. Finns utrymme i budgeten till bättre sittplatser, lounge access på flygplatsen så bokar vi självklart det – allt för att resan ska bli så prisvärd som möjligt. Som allt annat i livet ökar valfriheten om man har större plånbok, och budgeterar till resor. Så, välj budget utifrån dina förutsättningar och luta dig tillbaka i vetskapen att kvalitet och prisvärda resor är våra ledord.

Varför kostar det mer att resa själv jämfört om man är fler i sällskapet? 

Tyvärr är det så det ser ut i hotellbranschen… hotellen vill i regel ta betalt för två personer fast man är en person som bor i rummet. Vi kan inte göra så mycket åt det tyvärr, men förhoppningsvis hittar du en härlig reskamrat som kan hänga med dig på resan så blir det billigare för er! Men reser du själv så kan vi ändå lova att du får en fantastisk upplevelse, mer plats på rummet, och framförallt; mer tid för dig själv! Det kan ibland vara ovärderligt…

Hur fungerar betalning? Tar ni ut några avgifter?

Resan betalas smidigt med kort i samband med att du bekräftar din bokning. Vi har ett samarbete med Stripe som administrerar betallösningen på den här sidan.

En stor del av vårt arbete och unika nisch med hemliga resmål består av research, spetskompetens och skräddarsydda lösningar, därför tar vi ut en liten research avgift. Det är för att vi ska kunna erbjuda hemliga resor, och helt enkelt för att driva resebyrån framåt. 

Vänligen observera: det är vanligt att hotell tar ut en sk. city tax vid incheckning på hotellet och den varierar från land till land, men rör sig oftast om ca 2-3 % av rumsbokningen eller ett par euro/natt. Denna skatt är ingenting som vi som resebyrå kan betala i förväg utan den vill hotellen ha på plats, ofta i samband med incheckning.

Ingår flygplatstransfer?

Ankomst transfer från flygplats till hotell ingår i Trip me up “nyfiken” resorna. Transportmedel varierar från resmål till resmål, vad som blir smidigast för just din resa. Det kan vara en taxichaufför som väntar i ankomsthallen, eller en förbokad tågbiljett eller bussbiljett. Bokningsdetaljer för ankomst transfer finns i ”hemliga kuvertet”. Vi bokar i regel resmål och hotell med en transfertid på maximalt 90 minuter, men det beror på dina önskemål. Långt ute på landsbygden kräver mer transfertid än en storstad med flygplats 10 minuter bort. Det kan vara så att du flyger in till en flygplats för att direkt från flygplatsen resa vidare till ditt resmål för helgen via tåg.

När du ska resa hem igen får du själv bestämma hur du ska ta dig till flygplatsen, varifrån, och vilken tid. Av egen erfarenhet är det inte helt ovanligt att man vill olika saker; vissa vill maximera avresedagen och göra någonting medan andra vill ta det lugnt och hotellet och åka tidigt till flygplatsen. Notera att flygplats transfer inte inte ingår i “Trip me up spontanresor”.

Jag har ett Star Alliance medlemskort, kan ni registrera min resa där så att jag får poäng?

Eftersom resmålet ska vara en hemlighet så kan vi inte registrera din resa hos något flygbolag, för då får du på din resa i appen eller på webbsidan då det är kopplat till ditt personliga konto. Men du kan vara lugn, för du har flera månader på dig att efterregistrera dina resor så du kommer ändå kunna få poäng för din resa. Visst är det bra?

Kan jag och mitt resesällskap betala separat?

I dagsläget kan man tyvärr inte betala separat, utan hela resan måste betalas av en och samma person. 

resedok1.png

Hur får jag mina boardingkort?

I ”hemliga kuvertet” med resedetaljer finns bland annat de bokningsnummer du behöver till resan. Du checkar in precis som vanligt på flygplatsen och skriver ut boardingkort med hjälp av din bokningsreferens. Du kan checka in i self-service maskinerna, och ibland över disk (det beror på vad det är för flygbolag du reser med). Tänk på att vara ute i god tid, och följ våra rekommendation för tid att befinna er på flygplatsen. Vi rekommenderar alltid att vara på plats minst 2 h innan avresa så att man har gott om tid att öppna kuvertet, checka in och njuta av en uppfriskande dryck eller måltid innan weekend äventyret börjar!

När kan jag räkna med att kuvertet med resedetaljerna kommer till mig?

Senast en vecka innan avresa kommer du att få ”hemliga kuvertet” hemskickat med rekommenderad post till den adress du angivit i bokningen. Någon dag plus eller minus kan förekomma så ta det lugnt och stressa inte upp dig om det inte har kommit exakt en vecka innan avresa. Men vi gör allt vi kan för att det ska anlända en vecka innan, dock kan tyvärr brev komma bort i posten och ta längre tid än beräknat (som du säkert upplevt någon gång själv), så det reserverar vi oss för. Vi har självklart alla dina bokningsdetaljer digitalt också, så på ett eller annat sätt kommer du att få alla bokningsdetaljer inför din resa.

Vem i sällskapet får ”hemliga kuvertet”?

Vi skickar alla resedetaljer i ”hemliga kuvertet” till den som står som resenär 1 (huvudresenär). Det är därför viktigt att ni tänker ett varv extra när ni anger vem som ska ta emot kuvertet, så att adressen är aktuell och personen i fråga inte är den virrigaste i gänget som troligen skulle kunna glömma ta med det till flygplatsen ;)

säkerhet (1).png

Kan ni rekommendera en reseförsäkring till mig?

Absolut, vi rekommenderar alla att boka separat reseförsäkring. När olyckan är framme ångrar man sig alltid att man inte tecknat en reseförsäkring… Vi samarbetar med Europeiska ERV och bokar ni reseförsäkring via dem så har ni ett bra skydd mot de flesta eventualiteter. Vi rekommenderar särskilt deras weekend försäkring som är passande för kortare resor. Allt för att du ska känna sig trygg före, under och efter resan!

Vad gör jag om något inträffar under resan och jag behöver komma i kontakt med er?

Låst dig ute mitt i natten? Kontakta hotellreceptionen.

Anlänt till flygplatsen eller hotellet och bokningsreferensen eller bokningen saknas? Kontakta oss omedelbart så undersöker vi vad som har inträffat. Tveka aldrig att höra av dig till oss om det dyker upp frågetecken gällande din bokning. Ring oss på 0730485745 (jour nummer) närhelst du har problem så slår vi våra kloka huvuden ihop och hittar en lösning.

Jag vill klimatkompensera min flygresa, hur gör jag?

Vad härligt att du vill göra en god gärning och klimatkompensera din resa. Miljö och hållbarhet är viktigt för Trip me up och vi rekommenderar dig att klimatkompensera flygresan med exempelvis Zero Mission som har diverse projekt man kan stötta genom att klimatkompensera.

Hur vet jag vad jag ska packa till resan?

Det är aldrig helt lätt att veta vad man ska packa ner i resväskan. Än svårare när man inte vet var man ska resa! Cirka 1,5 vecka innan avresa skickar vi väderprognos via e-post och den är en hint om vad du bör packa. Väder är förstås i ständig förändring och vi reserverar oss från eventuella väderprognoser som visar sig vara felaktiga (även om vi vill vara vädergudar så är vi inte det…). Det är därför upp till dig att tolka väderprognosen och packa passande kläder till resan. Om det är ett särskilt resmål du ska resa till, och du behöver exempelvis hiking skor, så kommer vi att hinta om att det är bra vandringsleder på resmålet… Annars är vårt bästa råd att go with the flow och packa det du känner dig bekväm med!

Mitt flyg var försenat, har jag rätt till kompensation?

Vi har alla varit där…man stirrar på skärmen med departures, och så ändras tiden för avresa med en kvart åt gången. Inte den starten man önskar ha på resan! De flesta resebolag har en tre timmars gräns för kompensation (och oftast i form av måltidsvouchers) och denna kompensation är något du behöver lösa på plats med flygbolagets personal. De brukar vara bra på att informera alla passagerare vad det är som gäller vid en försening. Blir planet mer försenat eller till och med inställt, ber vi dig att gärna kontakta oss så kan vi se hur vi kan hjälpa för att se till att du kommer iväg på din resa så snart som möjligt.

Vad har jag för skydd när jag bokar en resa med Trip me up?

Att du får en trygg resa är det absolut viktigaste för oss, och vi följer alltid UD:s rekommendationer om eventuellt avrådan till att resa till vissa resmål, IATA:s (international air transport association) lista över betrodda flygbolag, samt undviker vi samtliga svartlistade flygbolag. Självklart har vi även ställt en resegaranti till Kammarkollegiet, vilket innebär en extra trygghet för dig som bokar en resa med oss.

Genom att ställa höga krav på samtliga samarbetspartners säkerställer vi inte bara att du flyger med ett tryggt och godkänt flygbolag – vi samarbetar bara med noggrant utvalda boendeanläggningar. Resmål är något vi väljer med stor noggrannhet, och vi bokar enbart resmål som är säkra och på betryggande avstånd från eventuella oroligheter.

Ta del av bokningsvillkor och personuppgiftspolicy innan du bokar.